London dag 2-5

Hejsan hoppsan vad tiden går, nu är vi redan hemma igen. Men här kommer en liten sammanfattning:

Dag 2, onsdag 2/11 – Vi började dagen med att besöka London dungeons. Det var lite läskigt men inte lika läskigt som jag minns det. Bra skådespeleri av de anställda, bra kostym, roliga och intressanta historiska berättelser men det hade kunnat vara ännu läskigare tycker jag. Eskil och Juno tyckte det var lagom läskigt medan Valter tyckte det blev lite tråkigt emellanåt, han gillade stället och historierna men saknade nog att bli riktigt skrämd!

Efter dungeons tog vi oss tillbaka till hotellet en stund och åt medköpt lunch innan vi tog en lång härlig promenad i solen upp förbi Big Ben, Trafalgar Square, Covent garden och Royal Opera house. Vi köpte strumpor till Eskil på Dancia international och sedan åkte vi till Euston station där vi tog tåget till Watford och så bussen till Leavesden och Warner Bros. Studios där Harry Potter-filmerna spelades in. Vi fick komma in på en gång och tillbringade 4 förtrollade timmar med att återigen utforska stället. Slutligen besökte vi naturligtvis shopen där vi köpte bland annat en Gryffindor-”mantel” till Eskil och Juno. På vägen hem köpte vi med oss lite mackor hem till hotellet och sedan somnade vi ovaggade.

Dag 3, torsdag 3/11 – Shoppingdag! Vi åkte först till Hammersmith där vi gick på Primark, TK Maxx och Poundland och sedan åt vi lunch på Wasabi. Sedan for vi vidare till Piccadilly där vi shoppade loss på Hollister, Superdry, Carnaby St, Lush osv. Sedan fick vi åka tillbaka till Hollister och handla samma saker en gång till för Juno lyckades tappa bort påsen med kläder. Suck. Trötta och hungriga gick vi till Japan centre för att äta middag men då maten nästan var slut knallade vi in på Jamie’s Diner i stället. Där fick vi vänta en liten stund innan vi fick ett bord och sedan åt vi en riktigt god middag där. Vi rekommenderar stället varmt! Efter middagen släpade vi oss hem och stupade i säng.

Dag 4, fredag 4/11 – Promenaddag! Vi promenerade längs med Themsen på the Queens walk förbi London Eye bort mot Southwark och Borough Market. På vägen fotade vi och hade bara mysigt. Vi tycker alla att det är en sådan himla trevlig promenad och njuter av den vare sig det är sommar, höst, vår eller vinter! Vi passade på att besöka Tate där jag shoppade lite böcker och Valter köpte sig en tekanna(!). Väl uppe på Borough Market gick vi runt några varv och njöt, köpte lite små godsaker och sedan god parmesan, salami och honung att ta hem till Sverige.

Efter marknaden tog vi oss tillbaka till hotellet där jag tvärslocknade, helt slut, medan barnen åt lite mackor och tittade på film. Någon timme senare tog vi tunnelbanan till först Primark vid Hammersmith och sedan in till Piccadilly för att byta ett par byxor på Hollister. Anledningen till att vi väljer Primark i H-smith är för att det alltid är helt lugnt där. Inte alls mycket folk, inga köer, inte så rörigt som inne i stan och det är till och med raka vägen in till omklädningsrummen om man vill prova något, det är helt otänkbart på affärerna inne på Oxford St. Efter Hollister letade vi upp Fortnum and Masons butik på ”fina gatan” och där handlade vi te och lite kakor, cupcakes till barnen och lite annan smått och gott. Därifrån vandrade vi upp mot Piccadilly Circus igen och på vägen gick vi förbi Waterstones, en helt gigantisk och fantastiskt underbar bokaffär. Där köpte vi en bok till kattvakten, två till Eskil och 10 (!) till Valter! Helt underbar butik, jag skulle kunna tillbringa en vecka bara där!

Sedan promenerade vi vidare upp till Jamie’s Italian där vi tänkte att vi skulle äta middag. Först sa de att det skulle ta en timme men efter bara en kvart fick vi ett bord och sedan avnjöt vi vår sista middag i London för den här gången. Vi kom hem till hotellet vid 23:30 och ramlade i säng efter att ha packat alla saker och gjort i ordning allt för hemresan.

Dag 5, lördag 5/11 – Hemresadag. Efter frukosten gav vi oss iväg för att åka till Harrods då Eskil gärna ville dit. Vi kom oss bara över Westminster bridge innan vi kom på att det var ju lördag = hysteriskt mycket folk i alla affärer. Vi ändrade då planerna och började promenera längs med Themsen på andra sidan mot förra gången, River walk. Eskil ville se Tower bridge så vi knatade på förbi alla broar bort mot Tower bridge. Hungerford/Jubilee bridge, Waterloo bridge, Blackfriars bridge, Milennium bridge, Southwark bridge, London bridge och så äntligen Tower bridge framför oss! Vi tittade lite snabbt på Tower of London innan vi gick ner på Tower Pier där vi tog båten hela vägen tillbaka till Westminster Pier, perfekt och rolig utflykt!

Tillbaka på hotellet var det bara att gå på toa, hämta ut våra väskor och sedan packa in oss i en taxi som körde oss till Paddington station. Där tog vi Heathrow express ut till flygplatsen. När vi skulle checka in var ena bagaget alldeles för tungt, hoppsan!, så vi fick stuva om lite men sedan var det bara att lämna in bagaget och ta oss genom säkerhetskontrollen. Väl framme vid vår gate köpte vi lite sen lunch och hade precis hunnit äta i lugn och ro när vi fick boarda. Vi kom iväg på tid och 15 min tidigare än beräknat landade vi på Arlanda, superskönt! Vi tog expressen in till stan där B mötte upp och sedan ägnade vi någon timme åt att packa upp alla våra saker så att det skulle vara färdigt innan något annat hände.

Sammanfattningsvis var det en riktigt trevlig och rolig resa. Vädret var bra nästan hela tiden, det regnade en liten stund på fredagen men det var inte så farligt. Annars hade vi ju fantastiskt väder första dagarna och sista dagen också. Hotellet var både toppen och botten. Fantastiskt läge. Nästan så bra man kan önska sig. Frukosten var dock BOTTEN. Dels var det sjukt mycket folk så det var rörigt, stökigt, högljutt och jobbigt och dels var maten inget vidare, kaffet och teet var hemskt och det fanns inte ens möjlighet att beställa riktigt kaffe. Rummet var toppen, lagom stort, sköna sängar osv men lite lyhört med grannar och framför allt hissar som lät. Personalen i frukostmatsalen var stressad och inte speciellt trevlig, conciergen toppen (utom en kille som var grinig) och de i receptionen supertrevliga. Vi kommer nog inte åka tillbaka. Tyvärr. Trots läget. Ja vi får se. Definitivt utan frukost i så fall.

Nu ska jag ladda ur alla bilder ur kamerorna så kanske jag lägger in lite här sedan!